GEOMETRIA KOMPUTEROWA KÓŁ

KOMPUTEROWA GEOMETRIA KÓŁ

  • ustawianie zbieżności kół przedniej i tylnej osi

  • ustawienie kątów pochylenia przedniej i tylnej osi

  • sprawdzanie prawidłowej geometrii płyty podłogowej w autach powypadkowych

TEORIA

  • Czemu prawidłowe ustawienie kół jest ważne?
    Zarówno przednie, jak i tylne koła samochodu powinny być utrzymywane poprzez elementy zawieszenia w takiej pozycji, aby cały czas był zapewniony jak najlepszy kontakt opony z nawierzchnią. Zapewnia to mniejsze zużycie opon i gwarantuje stabilne prowadzenie samochodu, nawet podczas przejeżdżania przez nierówności drogi i w trakcie skręcania przednich kół.

  • Co to jest zbieżność kół?
    Jednym w podstawowych parametrów określających ustawienie kół jest ich zbieżność. Określa ona, czy koła danej osi znajdują się równolegle względem siebie. W przypadku kół przednich parametr ten regulowany jest za pomocą zmiany długości drążków kierowniczych. Natomiast w przypadku kół osi tylnej, za pomocą regulacji drążków poprzecznych (o ile w danym modelu samochodu producent przewidział możliwość regulacji zbieżności z tyłu pojazdu).

  • Jaka jest miara zbieżności kół?
    Każdy model samochodu ma charakterystyczną dla siebie wartość zbieżności kół, określoną w stopniach. Na ogół w samochodach z napędem na przednią oś zbieżność jest ujemna, a w tych napędzanych na tył – dodatnia. Zbieżność dodatnia jest wtedy, kiedy odległość między krawędziami felg kół danej osi przed tą osią jest mniejsza, niż za osią. Inaczej rzecz ujmując, patrząc z góry samochodu koła byłyby skierowane do wewnątrz.

  • Jak wygląda kontrola i regulacja zbieżności kół?
    Kontrola zbieżności kół jest czynnością wymagającą posiadania sprzętu i nie może być przeprowadzona metodą garażową. Wymagane jest ustawienie samochodu na stanowisku pomiarowym i podłączenie do każdego z czterech kół samochodu głowic pomiarowych. Następnie komputer urządzenia do sprawdzania geometrii zawieszenia, odczytuje parametry z poszczególnych głowic i wyświetla na monitorze aktualną zbieżność kół. Mechanik poprzez poluzowanie odpowiednich połączeń oraz przekręcanie drążków kierowniczych zmienia zbieżność kół do osiągnięcia prawidłowej wartości wyświetlanej przez sprzęt pomiarowy. Następnie poluzowane uprzednio połączenia są ponownie zaciskane.

  • O czym jeszcze należy pamiętać?
    Poprawnie ustawiona zbieżność zapewnia dobre prowadzenie samochodu, długą żywotność opon i mniejsze zużycie elementów zawieszenia. Zbieżność w trakcie eksploatacji samochodu ulega rozregulowaniu, dlatego dobrze jest zlecić jej sprawdzenie przy każdym przeglądzie, a także gdy zdarzyło nam się wjechać w wyrwę w jezdni z dużą prędkością. Poprawne ustawienie geometrii daje nam poczucie komfortu jazdy samochodem ze sprawnym zawieszeniem.